Daniel Hagmeijer:
‘Bij IO leer je over zaken als consumentenpsychologie, productiemethoden en onderzoek doen. Je wordt een generalist en kunt een gesprek aangaan over onderwerpen waar je geen expert in bent. Dat komt van pas naarmate je hoger op de ladder komt.’

© Daniel Hagmeijer

Tekst Agaath Diemel

Student industrieel ontwerpen Daniel Hagmeijer deed in 2004 een statica-tentamen bij de faculteit Bouwkunde, omdat het verhaal ging dat de examenbeoordeling daar milder zou zijn. Het leverde hem niet alleen een voldoende op, maar ook zijn partner: bouwkundestudent Leonie. Sinds 2012 wonen ze in Leonie’s geboorteland Indonesië met hun zoon van 8 en dochter van 6. Hagmeijer is Chief MarketingOfficer bij The Body Shop Indonesia.

In Jakarta doorliep Hagmeijer bij digitaal marketingbedrijf Mirum de hele marketingkant, zoals user experience design (UX), marktonderzoek en reclame. “Uiteindelijk runde ik het bedrijf”, vertelt hij. Na een fusie maakte hij de overstap naar The Body Shop Indonesia. Ook daar heeft hij een brede portefeuille: “Ik ben verantwoordelijk voor marketing en communicatie, merkbeleid, web- en appontwerp, media-inkoop, the whole shebang.” Dat doet hij met een team van zo’n vijftig medewerkers. Hij voert zijn carrièresucces mede terug op zijn opleiding. “Bij IO leer je over zaken als consumentenpsychologie, productie-methoden en onderzoek doen. Je wordt een generalist en kunt een gesprek aangaan over onderwerpen waar je geen expert in bent. Dat komt van pas naarmate je hoger op de ladder komt”, zegt hij. Hij is trots op de bedrijfsfilosofie van zijn huidige werkgever: vechten voor een eerlijkere, mooiere wereld. “Veel bedrijven zeggen zulke dingen, maar doen het niet per se. De Body Shop wel, dat was de reden voor mijn overstap.” Zo voerde het bedrijf vorig jaar campagne om een nieuwe wet tegen seksueel misbruik, geweld en huwelijkse verkrachting weer op de politieke agenda te zetten, en uiteindelijk deze ook door het parlement te loodsen. “Ik ben blij dat ik daar een rol in heb kunnen spelen”, vindt Hagmeijer. “Eind dit jaar gaan we ook weer geld inzamelen voor het bouwen van biobruggen voor bedreigde orang-oetans.”

Voetafdruk

Naast zulke campagnes is het bedrijf heel nadrukkelijk bezig met de eigen CO2-voetafdruk. “Indonesië is een groot land, dus het vervoer van producten per boot in plaats van per vliegtuig duurt enkele weken. Dat betekent dat je niet overal tegelijk dezelfde producten kunt lanceren. Dat is een keuze die we maken.”

Hagmeijer is niet alleen trots op zijn werkgever, maar ook op de technologische vooruitgang die hij heeft meegemaakt de afgelopen tien jaar. “Indonesië heeft West-Europa ingehaald op dat gebied”, stelt hij. Destijds kon hij bijvoorbeeld geen baan vinden in de user experience. Dat is nu wel anders. “Een oud-studiegenoot van mij werkt op de UX-afdeling van een groot Duits bedrijf. Drie jaar geleden stuurden ze een team naar Indonesië om te kijken hoe we dat hier doen”, vertelt hij. Ook aan het openbaar vervoer kunnen we hier volgens hem een voorbeeld nemen. “Sinds een jaar of drie hebben we in Jakarta een mooiere metro dan die in Amsterdam of Rotterdam: schoon, snel en hij rijdt op tijd. Wat in Nederland tien jaar duurt, lukt hier tegenwoordig in twee of drie jaar”

Vindingrijk

Hagmeijer heeft het naar zijn zin in Indonesië. “Nederland heeft veel grijstinten, als je kijkt naar hoe men in het leven staat. In Indonesië passen mensen zich makkelijk aan omstandigheden aan, ze zijn vindingrijk”, zegt hij. Goed voorbeeld is de inventiviteit van de vele straatverkopers in Jakarta, die van elke boom of stukje straatmeubilair een uitstalling maken. “Er is hier altijd wat te doen, zelfs midden in de nacht. Je kunt spontaan met mensen afspreken om uit te gaan, zonder agenda-gedoe.”

Tekst Agaath Diemel

Maak kennis met Ricardo Ernesto Díaz, alumnus van L&R en TBM en geboren en getogen in Ecuador. In 2011 was hij op familiebezoek in Duitsland toen hij werd uitgenodigd voor een Open Dag van de TU Delft. Hij was zo onder de indruk van de campus en de onderzoeksfaciliteiten dat hij zijn plannen om in Aken te gaan studeren omgooide en naar Delft kwam. Nu is hij hoofdingenieur consultant bij de bouw en uitrusting van cleanrooms in de regio Kopenhagen. Hij is vrijwilliger voor de regionale alumni community.

Ricardo voelde zich welkom in Nederland vanaf het moment dat hij op Schiphol werd opgehaald door het International Office. “Hun introductieprogramma is dé manier om de universiteit en de Nederlandse cultuur te leren kennen”, herinnert hij zich. Ook aan de campus denkt hij met veel plezier terug. “Zodra je het Mekelpark binnenkomt, krijg je al een indruk van de campus als ecosysteem, met zijn verschillende faculteiten en architectuur, de mogelijkheden tot samenwerking, en het feit dat je altijd dicht in de buurt bent van sociale activiteiten en sport.”

Ricardo haalde zijn bachelor luchtvaart- en ruimtevaarttechniek en stapte over naar Techniek, Bestuur en Management (TBM) voor zijn master. “Ik had besloten om me breder te oriënteren op industriële productie en management, en heb mijn master daar ook op ingericht. Ik deed management of technology, gecombineerd met een specialisatie in productietechniek bij de Chalmer-universiteit in Zweden.” Hij verbreedde zijn horizon verder door deel te nemen aan het TU Delft Honours programma en het Unitech International Programme.

Een van de waardevolste lessen die hij leerde aan de TU Delft is het combineren van engineering met design for values. “Ik kom maar zelden ingenieurs tegen die het bij het ontwerp en de realisatie van hun oplossingen hebben over het belang van ethiek. Ik heb in Delft geleerd om een brug te slaan tussen harde cijfers en zachtere waarden zoals milieu, veiligheid en welzijn. Dit heeft mij geholpen om in mijn huidige werk oplossingen te leveren die even goed uitpakken voor de mensen die ermee werken als voor bestuurders. Dit is voor mij typisch Delfts.”

“Ik heb in Delft geleerd om een brug te slaan tussen harde cijfers en zachtere waarden zoals milieu, veiligheid en welzijn.”

Díaz werkt tegenwoordig bij Emendo Engineering in Kopenhagen, waar hij zich bezighoudt met de bouw en upgrade van cleanroom-faciliteiten voor de farmaceutische- en biotechproductie. “Ik ben momenteel de technisch project-manager voor de bouw en voorzieningen van een nieuwe faciliteit van 1.600 m2. Namens de klant coördineer ik de aannemers en gebruikers, het definitieve ontwerp, de bouw, en de installatie van kabels en leidingen.” Hier komt zijn lucht- en ruimtevaartachtergrond in terug. “Zowel de farmaceutische als de lucht- en ruimtevaart-industrie zijn sterk gereguleerd en vereisen cleanroom-productie.”

Met al zijn goede herinneringen aan de TU Delft en het leven in Nederland, wil hij graag benadrukken hoe belangrijk het opbouwen én onderhouden van je netwerk is. Om die reden heeft hij zich de laatste jaren ingezet voor lokale alumni community in Kopenhagen. Het plan is om in 2022 evenementen te organiseren voor alumni van de vier Nederlandse technische universiteiten (4TU) in de regio. “Het is niet gemakkelijk geweest vanwege de pandemie, maar het chapter zal blijven bestaan!”

© Ricardo Ernesto Díaz

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

WhatsApp

Contact

Send

Sign up

Sign up